Torek, 3. maj 2022

Povprečna starost zaposlenih se zvišuje in zahteva načrtno upravljanje

Kdaj nekoga uvrščamo med »starejše« zaposlene?

Slovenija se uvršča med države, v katerih se prebivalstvo najhitreje stara, to pa se izraža tudi v strukturi zaposlenih v slovenskih podjetjih. Doslej so se prizadevanja podjetij na kadrovskem področju večinoma osredotočala na mlajše kadre in kako jih privabiti v podjetje. A po besedah Sergeje Planko se »podjetja, ki se zavedajo pomena intelektualnega kapitala za svoj razvoj, vse bolj ukvarjajo tudi s specifičnimi potrebami in zahtevami starejših zaposlenih«.

S strokovnjakinjo kadrovskega menedžmenta smo se pogovarjali o tem, zakaj med starejše zaposlene uvrščamo že starejše od 45 let, o številnih pomembnih vidikih upravljanja starejših zaposlenih ter o pripravljenosti slovenskih podjetij.

Kdaj nekoga uvrščamo med »starejše« zaposlene?

Gledano strogo pravnoformalno sodijo pri nas med starejše, varovane zaposlene, osebe nad 55 let. V praksi pa se je tudi zaradi projekta Celovita podpora podjetjem za aktivno staranje delovne sile, kjer so izvajali ukrepe za starejše zaposlene, ki so bili stari nad 45 let, ta meja pomaknila navzdol do 45 let in več. Ta meja je bila postavljena sorazmerno nizko zato, ker če nam uspe zaposlene aktivirati že sredi 40 let, preden začne njihov profesionalni potencial upadati, bomo lahko zaposlene dlje časa držali v dobri delovni in razvojni kondiciji.

Lahko pa seveda poudarimo, da poznamo več vrst starosti. Najbolj znana je kronološka starost, izjemno pomembna pa je tudi psihološka starost. To je subjektivno dojemanje svoje starosti, ki je lahko povezano tudi s pričakovanji in impulzi iz okolja. Kar pomeni, da če imamo v podjetjih slabšalni odnos do starejših zaposlenih, se to lahko izraža tudi na njihovi slabši samopodobi in posledično slabši produktivnosti in zavzetosti.

Slovenija je med državami, kjer se prebivalstvo najhitreje stara. Kako se to izraža v slovenskih podjetjih?

Demografske spremembe, ki se nanašajo na staranje družbe, se gotovo že poznajo tudi v podjetjih. Povprečna starost zaposlenih se zvišuje. Tako imajo predvsem v podjetjih, ki imajo nizko stopnjo fluktuacije, vse zrelejšo starostno strukturo zaposlenih. To pa zahteva razmislek o možnosti prilagajanja določenih delovnih pogojev in delovnih razmer. Na splošno bi lahko rekli, da se zaradi staranja zaposlenih porajajo potrebe, da govorimo o načrtnem upravljanju starejših zaposlenih v podjetjih.

Kako dobro so slovenska podjetja na to pripravljena? Se podjetja v Evropi ali širše te problematike bolje zavedajo?

V zadnjih štirih letih so se začele razmere v naših podjetjih izboljševati. V podjetjih se vse bolj zavedajo prednosti, ki jih imajo tudi starejši zaposleni, seveda, če jih znamo ustrezno vključevati in motivirati. Vse več je podjetij, ki se ravnanja s starejšimi zaposlenimi lotevajo sistemsko in strateško. Tako kot del kadrovske strategije oblikujejo prav strategijo ravnanja s starejšimi zaposlenimi, kjer definirajo pomembne ukrepe za učinkovito ravnanje s starejšimi zaposlenimi. Podjetja, ki se zavedajo pomena intelektualnega kapitala za svoj razvoj, se vse bolj načrtno ukvarjajo tudi s specifičnimi potrebami in zahtevami starejših zaposlenih.

V zadnjih letih so predvsem veliko govorili o privabljanju novih talentov, mladih kadrov, specifikah milenijcev, ki se jim morajo delodajalci prilagoditi. V kontekstu zdajšnjih oziroma starejših zaposlenih pa so poudarjali zlasti pomen vseživljenjskega učenja. Pa vendar to ni nov vidik trajnostnega kadrovanja, na staranje prebivalstva že dolgo opozarjajo …?

Da, se strinjam, da smo več pozornosti namenjali mlajšim kadrom, kako jih privabiti v naše podjetje. Pri tem pa smo mnogokrat pozabili, da je treba veliko pozornosti posvečati tudi tistim zaposlenim, ki so že v podjetju in prehajajo v zrelejše obdobje delovnega cikla. Vsako življenjsko obdobje zaposlenih namreč zahteva določeno prilagajanje in pozornost.

Je pa upravljanje odnosov s starejšimi zaposlenimi bistveno več kot samo dajanje priložnosti za vseživljenjsko učenje. Katere vidike vse je treba upoštevati?

Seveda je vseživljenjsko učenje pomembno, vendar ni dovolj za načrtno upravljanje starejših zaposlenih. Je parcialno in zajema le enega od vsebinskih segmentov. Za učinkovito upravljanje starejših zaposlenih moramo pristopiti celovito in strateško. V grobem so področja, ki se nanašajo na ravnanje starejših zaposlenih: promocija in varovanje zdravja, ergonomija prilagoditev dela in delovnega časa, kadrovski razvoj starejših zaposlenih in razvoj kompetenc, medgeneracijsko povezovanje, vključenost starejših zaposlenih. To so glavni vidiki, ki jih morajo v podjetjih upoštevati ter ciljno in povezano razvijati.

V organizacijah se spreminja starostna struktura zaposlenih, še vedno pa obstajajo različni stereotipi v povezavi s starejšimi zaposlenimi. Koliko te razmere zahtevajo osvežitev organizacijske kulture?

Dva izmed vidikov učinkovitega upravljanja s starejšimi zaposlenimi sta tudi medgeneracijska ozaveščenost in sodelovanje. Lahko bi rekli, da se učinkovito upravljanje starejših zaposlenih in vzpostavitev medgeneracijske ozaveščenosti ter razumevanje generacijske različnosti začnejo že pri vrednotah podjetja in vzpostavitvi vzorcev organizacijsko zaželenega vedenja. Tako se ustrezen odnos do vseh zaposlenih gotovo gradi prek ustrezne organizacijske kulture in slogov vodenja zaposlenih.

Starostni stereotipi so navzoči, koliko in s kakšno intenzivnostjo pa je odvisno predvsem od metode dela in dinamike notranjih odnosov, ki so dopuščeni v podjetjih. Vemo, da se stereotipi najlažje raztapljajo, če z osebami, ki jim pripisujemo stereotipe, neposredno sodelujemo pri delu in jih tako dejansko spoznamo. S tega vidika se za preseganje miselnih omejitev, ki veljajo o starejših zaposlenih, izvajajo ukrepi, ki spodbujajo medgeneracijsko spoznavanje in povezovanje (oblikovanje generacijsko mešanih timov, projektov, spodbujanje neformalnega medgeneracijskega druženja, obratno in vzajemno mentorstvo …).

Doslej je praviloma veljalo, da so starejši zaposleni manj zaželena delovna sila. Lahko zdaj pričakujemo boj zanje? Katera podjetja bodo pri tem imela prednost?

Tudi na kadrovskem področju velja tržna zakonitost ponudbe in povpraševanja. Demografske projekcije kažejo, da je rodnost manjša, kar posledično pomeni tudi manjši dotok mlajše delovne sile. Konkretno bo za delodajalce to pomenilo, da morajo maksimalno delati z zaposlenimi, ki jih bodo imeli na voljo. S te perspektive lahko razumemo, da se bosta nadaljevala usmerjenost in prepoznavanje vrednosti, ki jo lahko imajo tudi starejši zaposleni za uspešnost podjetja. So nosilci pomembnih veščin in predvsem praktičnih, uporabnih kompetenc in izkušenj, ki se – lahko kar rečemo, prelivajo v modrost.

Podjetja se vse bolj zavedajo, kako pomembni so zavzeti in ustrezno usposobljeni zaposleni ter da je mnogokrat moč izbire na strani kandidatov oziroma potencialnih zaposlenih. Seveda, govorimo o tisti delovni sili, ki je z ustreznim naborom veščin, znanja, odnosa in osebnosti, visoko zaposljiva. Delodajalci, ki se tega dobro zavedajo, že nekaj časa načrtno gradijo svoj imidž delodajalca kot svojo blagovno znamko. Vključujejo se tudi v pridobivanje raznih certifikatov. Z vsemi temi aktivnostmi podjetja sporočajo širši zunanji javnosti in s tem tudi potencialnim zaposlenim, da se zavedajo pomena, ki ga imajo zaposleni, da nanje gledajo kot na intelektualni kapital, in ne kot na strošek.

Kateri so trije glavni ukrepi, ki bi jih v povezavi s starejšimi zaposlenimi morala podjetja čim prej vpeljati?

Vsekakor je treba to področje urejati sistemsko in dolgoročno, da je torej smiselno oblikovati strategijo upravljanja starejših zaposlenih. Znotraj strategije naj definirajo pomembna vsebinska področja in operativne ukrepe, s katerimi bodo reševali posamezno problematiko starejših zaposlenih v podjetju.

Pomembno je tudi, da se v podjetju vzpostavi ustrezna organizacijska klima, ki spodbuja medgeneracijsko razumevanje in sodelovanje. Da se vzpostavijo ukrepi za učinkovit prenos znanja, kjer zaposlenim priznajo vrednost, ki jo imajo kot nosilci implicitnega znanja. Tako tudi starejše zaposlene opolnomočijo, kar zanje lahko pomeni pomembno spodbudo za zavzetost in nadaljnjo delovno aktivnost.

Več na : https://topjob.finance.si/8999513/Povprecna-starost-zaposlenih-se-zvisuje-in-zahteva-nacrtno-upravljanje

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

ABC naložba d.o.o in Kapitol posredovanje d.o.o.